کد مطلب:193197 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:94

آیا امامان؛ خدایان یا پیامبرانند؟
سدیر گوید: به امام صادق - علیه السلام - عرض كردم: گروهی از مردم عقیده دارند كه شما خدا و معبودید و برای عقیده مزبور این آیه را دلیل قرار می دهند: (و هو الذی فی السماء اله و فی الأرض اله) [1] «او در آسمان معبود است، و در زمین معبود است» (اینها گمان می كنند كه معبود زمین امامانند).

امام فرمود: ای سدیر! گوش و چشم و پوست و گوشتم و خون و مویم از اینان بیزار است، و خدا از ایشان بیزار است، اینان بر دین من و دین پدران من نیستند، خدا در روز قیامت مرا با آنها گرد هم نیاورد، جز آنكه بر آنها خشمگین باشد.

پرسیدم: مردمی نزد ما هستند كه عقیده دارند شما پیغمبرید و این آیه قرآن را دلیل سخن خود قرار می دهند: (یا ایها الرسل كلوا من طیبات و اعملوا صالحا انی بما تعملون علیم) [2] «و ای رسولان؛ از چیزهای پاكیزه بخورید و كار شایسته كنید كه من به كردار شما دانا و آگاهم».

امام فرمود: ای سدیر! شنوائی و بینائی و مو و پوستم و گوشت و خونم از اینها بیزار است، و خدا و رسولش از اینان بیزار است، اینها به دین من و دین پدرانم نیستند، خدا در قیامت مرا با ایشان گرد هم نیاورد جز اینكه بر آنها خشمگین باشد.

عرض كردم: پس شما چه موقعیتی دارید؟

فرمود: ما خزانه دار علم خدائیم، ما مترجم امر خدائیم، ما اشخاصی معصوم هستیم، خدای تبارك و تعالی مردم را به فرمانبری از ما امر فرموده، و از نافرمانی ما نهی نموده است، ما حجت رسانیم بر هر كه زیر آسمان و روی زمین است. [3] .



[ صفحه 248]




[1] سوره ي زخرف آيه ي 86.

[2] سوره ي مؤمنون آيه ي 51.

[3] اصول كافي: ج 2 ص 11 ح 6.